Jedna věc mě fascinuje.
Maluji docela dlouho. Dřív spíš pro radost, v poslední době pro obživu. Ale čím více se do oboru nořím, tím víc žasnu, jak poctivé řemeslo to je.
Nestačí vzít do ruky tužku, tablet a malovat.
Vaše práce je výsledkem rozhodnutí učiněných na nespočtu rozcestí možných variant. Uhnete špatně a scházíte z cesty. Můžete se zarazit a vrátit. Víte-li proč. A nebo taky ne. Pak jste v loji.
Dříve jsem mnohá ta rozcestí míjel. Neměl jsem o nich potuchy.
Dneska?
Už je to o kousek lepší. A mám z toho radost. Zkusím se proto i s vámi podělit o pár tipů, jak při grafické práci nezabloudit. Třeba se budou hodit.
Filozofie zadání
Výchozí pozice práce zněla:
- Stelivo jako součást již existující řadu produktů firmy Keramost.
- Duo kocour + záškodnická myš
- Přírodní bio charakter
- Název Catboy a motiv divokého západu
Hřiště vymezeno, pojďme uhrát co nejlepší výsledek.
Kompletní řada obalů. Nový by měl navazovat, ale nesmí se plést s jiným produktem.
Náladová koláž
Chcete-li dojít do cíle, musíte znát směr. Jako kompas poslouží náladová koláž. Umožní vám i klientovi vyladit pocity a dojmy, jaké si přejete mít z finálního díla. Třeba:
- barvy
- materiály
- kontrasty
- styl
My chtěli přírodu, louky, kopce v pozadí. Decentní odstíny zeleně a modře s kontrapunktem teplé oranžové.
Motiv
Čmárání v této fázi plně postačí. Hledání motivu obalu je vizuální brainstorming. Slepé uličky opouštíte po pár tazích, nadějné nápady posunete o kousek dál.
Svobodně kreslíte. Tedy skoro svobodně.
Některé nápady opustíte po pár črtách. Jinde otestujete i kontrast, kompozici. I zajímavý motiv však může narazit. Na obal se musí vejít víc než jen kresba.
Obal má své zákonitosti.
Občas vám proto nadějný nápad zkalí podobnost s motivem předchozího obalu. Či úzký manévrovací prostor pro potřebný vtípek. Zadání je třeba dostát.
A pak tu je ještě kompozice.
Krčí se v předtuše nájezdu jezdců vizuální apokalypsy. Titulku, podtitulu, popisů, gramáže… Sotva se člověk rozpřáhne, už se mu tam ilustrace s informací perou.
Barevné varianty
Vybraný motiv nechává týmovou fantazii cválat prérií. Co tak tu romantiku posunout ještě o kousek dál?
Západ slunce? Plameny ohně?
Každé řešení má to své. Různě vyzní důraz na přírodu, odlišně dýchá atmosféra. Denní verze barevně lehce koliduje s obalem Mikeš Light. Nebudou se plést? I to bereme v potaz.
Variantní skici nakonec dají odpověď – budeme malovat soumrak!
Tři oříšky pro grafika
V životě však platí – něco za něco.
Malebné barvy krajiny zalité večerním sluncem jsou krásné, zároveň však protahují stíny a odhalují dosud skrytá úskalí.
Posuďte sami. Rozostřím-li detaily podvečerní scény, zůstanou střední tóny.
Přitom má-li práce obstát, musí splňovat hned několik parametrů:
- Slušnou kompozici celku
- Zřetelnost a čitelnost doprovodných textů
- Věrohodnost
Přeloženo z grafické klingonštiny:
- Malba by měla být kompaktní, mít rytmus, hierarchii.
- Prvky a texty musí být kontrastní, optimálně na jednolitém podkladu
- Bylo by fajn při malování moc nešvindlovat realitu.
A to může být trochu svízelné, pokud se vaše barvy toulají kolem nevýrazného středu barevné palety. Kontrast má rád protiklady.
Paleta možností je výběrem podvečerní scény omezena. Pár es ale v rukávu přece jen máme.
Korekce
Pro finální kresbu a design obalu jsem proto přistoupil k několik drobným úpravám
Změna barevného kontrastu nebe a nadpisu.
Kroužky označují přibližné pozice barev na barevném spektru.
Skica měla fialové nebe a světle oranžové písmo. Takové barvy nejsou však na spektru od sebe dost daleko – obklopují červenou. Výrazně modřejší a žlutavě oranžové tvoří lepší kontrast.
Chladnější tóny pozadí
Na běžné malbě by hrál prim kocour. Obal však na první místě má značku výrobku.
Kovboj tak má o něco tlumenější barvy. Aby přesto vizuálně obstál, namísto sluncem zalité trávy jsem do pozadí namaloval chladnější tóny stínů. Jsou modré, přesto uvěřitelné, osvícené odrazem světla z východní, tmavnoucí části nebe.
Nenechte se mýlit. Ta „zelená“ tráva vedle kocourova kolene je ve skutečnosti málo sytý šedavý odstín kdesi mezi žlutou a oranžovou. To jen blízkost teplejším oranžovým ho pocitově posouvá více k zelené.
Stín stromu
Asi nejdůležitější úprava kresby.
Ztmavení spodní části:
- umožnilo kontrastnější řešení popisků výrobku
- dodalo ilustraci hloubku
- dalo lépe vyniknout hlavnímu motivu kresby
- zasadilo rozměrově omezenou kresbu do plastičtějšího světa, to díky zprostředkování informace o dalších stromech vrhajících stíny
Hotový obal
Jo a jak to dopadlo s tím švindlováním reality?
Nikde to neříkejte. Ale ty kopce půjčené z Českého středohoří… No prostě sluníčko by asi zapadalo spíš na druhé straně 😉